De 5 food en catering trends voor 2015

Eten en drinken beginnen een steeds prominentere plek te krijgen in de samenleving. De afgelopen jaren zijn foodies een bekend fenomeen geworden, maar ook de gemiddelde consument wil graag verrast worden op culinair gebied. Lisette de Jong is commercieel manager bij hoogstaand cateringbedrijf ‘a matter of TASTE’ en krijgt dagelijks met deze ontwikkelingen te maken. ‘a matter of TASTE’ is dertig jaar geleden klein begonnen, maar is inmiddels uitgegroeid tot een kwalitatief goede partycateraar en meedenkend eventpartner van formaat. Groen, duurzaamheid, kwaliteit, verrassingen en top service staan hoog in het vaandel bij deze cateraar. Als commercieel manager van ‘a matter of TASTE’ kan Lisette Greater Venues alles vertellen over wat we dit jaar meer gaan zien op het gebied van catering en food. 

Wij zetten de vijf trends voor u op een rijtje:

  1. Pairing

In 2015 worden perfecte smaakcombinaties tussen eten en drinken belangrijker dan ooit tevoren. De zwarte en witte brigade steken de koppen bij elkaar en zorgen samen voor de perfecte combinatie tussen de maaltijd en het drankje. Door middel van pairing kunnen deze combinaties worden ontdekt. Pairing is een methode waarmee getest kan worden welke smaakcomponenten goed samen gaan. De combinatie wordt als één geheel gepresenteerd. Denk hierbij aan klassiekers als zalm met Chardonnay of geitenkaas met Sauvignon Blanc. Daarnaast ontstaan er compleet nieuwe combinaties, zoals gefrituurde oester met een verse bloedsinaasappel mojito, of kleine hamburgertjes geserveerd met mini pulletjes bier. Zulke combinaties zijn een mooi voorbeeld van ambachtelijke hospitality.

  1. De buurtboer

Biologisch en duurzaam cateren is al lang geen trend meer. Sterker nog, het is niet meer weg te denken. Dit zorgt voor nieuwe, bijzondere samenwerkingen tussen cateraars en buurtboeren. ‘a matter of TASTE’ laat bijvoorbeeld 35 procent van al haar groenten verbouwen bij een buurtboer in ’t Twiske, een recreatiegebied vlak boven Amsterdam. Een samenwerking waar iedereen op wint: de boer krijgt uitzicht op lange termijn inkomsten, het is goed voor de samenleving en TASTE beschikt over de meest verse producten. Bovendien wordt de duurzame kring netjes afgemaakt: er rijdt wekelijks een vrachtwagen van TASTE met groenteafval voor de varkens terug naar de boerderij.

  1. Conserveren

Omdat steeds meer mensen direct bij de boer hun eten inkopen, wordt er over het algemeen gezonder gegeten. Deze manier van omgaan met eten brengt overigens ook nieuwe uitdagingen met zich mee. Wat gebeurt er bijvoorbeeld met die honderden komkommers die u bij de boer heeft laten planten en ineens moet oogsten? En waar laat u die halve koe nadat de biefstukken geserveerd zijn? Om hier mee om te gaan, gaan we in 2015 oude conserveringstechnieken terugzien. Deze worden op klassieke wijze en met een twist toegepast. Denk aan geweckte komkommer met chilivlokken en mosterdzaadjes, of laat door de slager op recept een worst met piment en venkel maken.

  1. Specifieke producten

Een aantal trends zullen het komende jaar hun opwachting maken vanuit de Nederlandse cateringbranche. Zo wordt de pizza hip en stappen cateraars over van grote biermerken naar de lokale brouwerij. Daarnaast krijgen hartige groente-ijsjes een plek in het cateringassortiment. Ten slotte zullen in 2015 steeds meer Arabische invloeden, zoals harissa, terug te zien zijn in het culinaire aanbod.

  1. Winkelgevoel

In wereldsteden New York, Berlijn en Londen zijn lokale food markets al jarenlang een bekend fenomeen. Sinds de opening van de Foodhallen in Amsterdam en de Markthal in Rotterdam het afgelopen jaar doet Nederland ook eindelijk mee met deze trend. In 2015 laten cateraars zich inspireren door deze kleine, verse, live bereide gerechtjes. Bijzonder gepresenteerd en bij elkaar geshopped vormen ze een heerlijke lunch of diner. Dit concept gaan we in 2015 nog op veel eventstegenkomen.

Leave a Comment

Neem contact
met ons op!

CONTACT